ankis blogg - reclaim the heart

Om jag var själv på en ö?

Publicerad 2012-05-04 23:09:22 i Reclaim the heart,

Om jag var själv på en ö? Hur skulle jag göra då? Den frågan brukar jag ställa mig själv när jag står inför ett beslut. Och den där ön är i själva verket en mental ö, en omskrivning för att leva utan att låta sig påverkas. Det kan handla om något så enkelt som samsova med bebisarna, om att ge dem välling eller inte? Eller om min egen frisyr. Det kan också handla om hur jag vill leva mitt liv, var jag vill leva mitt liv och så vidare. Om jag var ensam i universum och inte lät någonting påverka min hjärna när ett beslut skall tas. DÅ? Ja, då blir ofta beslutet något annat än det jag först tror att jag vill. För mycket flimmer, för mycket sus, för mycket av allt kan göra mina beslut oärliga och icke-mina. Det är som om halva min hjärna består av samhällshjärnan, en hjärnhalva som är mer eller mindre lobotomerad och en produkt av en marknad och ett system. Och den andra halvan är mitt rena, sanna jag. Jaget som vet vad jag vill och kan och som går hand i hand med hjärtat.

Om jag vore själv på en ö skulle jag vara mycket andligare. Jag skulle blicka upp mot stjärnorna varje natt och be till universum om att fylla mig med kraft, jag skulle ha en piercing i näsan (igen), jag skulle fortsätta att samsova med bebisarna länge, länge. Jag skulle amma länge, förmodligen längre än vad jag föreställer mig att jag kommer göra. Jag skulle helt och hållet vara mig själv på ett annat sätt.

Vad är det som hindrar mig?

Svar: Det är jag. Det är jag själv som hindrar mig. Dags att sluta med det då.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

anki

Jag tror på ett liv före döden.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela