ankis blogg - reclaim the heart

Hon skriver;

Publicerad 2011-02-09 12:33:38 i Reclaim the heart,

"Lika bra att vara förberedd på livet så man slipper leva det".

Att vara förberedd. Värja sig. Skydda sig. Blunda. Inte vara sårbar - för visst fan gör det ont att visa sitt riktiga jag! Det är ju därför barn gråter på ett annat sätt än oss. Och skrattar. Deras själar är fria ännu ett tag. Tills de lär sig att tygla den, och det gör de för det mesta. Inte känna för mycket. Inte ifrågasätta. Vara förberedd in i minsta detalj. Ducka för förändringar. Fälla upp paraplyet. Förbredd! Förbedd! Förberedd! Handla, handla och handla och låsa in sig med alla varor i skyddsrummet, om kriget skulle komma och det kommer, sånt vet man. Inte låta sig svepas med, aldrig någonsin utan att noga ha begrundat innan. Inte tänka; min tid här är begränsad. Inte sätta saker och ting i perspektiv. Alltid samma. Alltid samma svar, utan att egentligen veta om det är sant.


Hon skriver också:

"Tänk om vi skulle fatta hur jävla vackra vi är".

Och jag tänker. Ja, tänk om du gjorde det. Tänk om du satsade på den du är, istället för på din dåliga självkänsla. Jag lovar dig, du kommer inte att tänka, när du ligger på din dödsbädd; Jag borde ha bantat lite mer, jämfört mig mer med andra, jobbat lite mer, älskat mindre, tagit färre risker och begränsat mig mer.

Men visst det kostar på. Någonting får man betala med. Med sig själv. Med sin värdighet tror någon. Ingen ska se mig gråta. Något kanske naggas i kanten av att du är den du är och visar dig sårbar. Kostar att säga; jag älskar dig, att blotta sin hals. För hungiga rovfåglar flyger ovan. Bäst att huka. Huka och kuva.

Nej. Inte alls. Det finns inget att huka för för. Endast imaginärt i dina tankar. Och tankarna äger ingen utom du.

Kommentarer

Postat av: Chelsea

Publicerad 2011-03-13 11:40:47

Läs min blogg och kommenetra gjärna !

http://chelss.blogg.se

Postat av: Maria Bjurström

Publicerad 2011-06-30 19:32:02

Jag blir helt tagen av hur bra du skriver. Det berör och inspirerar. Sluta aldrig att skriva. Kram

Postat av: Anki

Publicerad 2011-07-01 11:59:45

Tack Maria! Glad jag blir.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

anki

Jag tror på ett liv före döden.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela