ankis blogg - reclaim the heart

Skönhetsmyten

Publicerad 2010-11-06 12:00:06 i Qvinnan,

...När jag ändå håller på vill jag tipsa om Skönhetsmyten;

Shit vad den drabbar mig. Får mig att se bakom något, och under stenarna. Jag har alltid vetat att där ligger något stort och obehagligt. Boken får mig vilja lyfta på dessa stenar och jag förundras, samtidigt som jag inte kan låta bli att känna mig grundlurad. Jag känner igen mig i Naomi Wolfs påståenden. Hon går från klarhet till klarhet och påstår något som jag länge inom mig har vetat....Läs den!

 

Jag citerar en recensent;

"...Naomi Wolf menar att dagens västerländska kvinna, som efter en hård kamp lyckats kämpa sig till ett ansenligt mått av social och politisk frihet, ändå är långt ifrån fri. Hon är fortfarande fånge i myten om den kvinnliga skönheten, som undergräver den säkerhet, självständighet och styrka som hon uppnått under det senaste århundradet. Med en hel arsenal av chockerande exempel attackerar Wolf denna myt. Hon angriper populärkulturens och reklamens makt över kvinnors ansikten, kroppar och sexuella självbild, skönhetsindustrins våldsamma expansion..."


Kommentarer

Postat av: Daniel

Publicerad 2010-11-06 12:10:20

Bra bok

Sluter aldrig förundras över den överdrivna uteseendefixeringen i mitt grannland sweden. Mini-usa varje gång jag reser dit!

Postat av: emma

Publicerad 2010-11-08 12:54:27

bra tankar...

Postat av: anki

Publicerad 2010-11-13 18:06:24

ja bra tankar...sant, sant.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

anki

Jag tror på ett liv före döden.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela