ankis blogg - reclaim the heart

Så får du magen alla vill ha

Publicerad 2011-02-21 09:51:20 i Qvinnan,

Stötta dem inte med din vacklande självkänsla. För dom äter upp den och växer sig stora på din bekostnad. Nej, sträck på dig och inse ditt eget värde. Vad ska du med magen till som alla vill ha? Magen som alla vill ha. Magen. Alla vill ha den magen. Du med och jag med. Det är något jag inte förstår här. När jag skalar av alla kletiga påbud som riktas mot mig så fort jag går utanför dörren eller slår på tv:n, alla budskap om att jag inte duger som jag är, då slår det mig att allt som oftast är min föreställning om vad skönhet är inte min egen. Jag har, precis som många av mina medsystrar, blivit lobotomerad, radiostyrd, förblindad och kidnappad för att tro att jag behöver se ut som en barbiedocka för att duga. Att jag inte duger som jag är. Att jag måste ändra på saker och ting. För att passa in. Varför? Passa in i vad då? Vilken lag vill jag spela i och vad vad spelar vi om? Vad är vinsten? Kärlek? Men är det kärlek, att bli vald på de premisserna?

 

Det är själen jag betalar med, det är mina fria tankar och min egen vilja som får ge vika när jag är egentligen bara vill vara fri och leva utan samhällets trånga korsett som inte tillåter mig att andas.

 

Därför, brukar jag numera alltid fråga mig två gånger. Vill jag det här? Innerst inne? Magen som alla vill ha? Delar jag den drömmen? Jag måste blunda och fråga mig åter igen. Och för det mesta är svaret nej. Då visar det sig att jag har en egen uppfattning om vad skönhet är, att jag under tvångströjan har ett hjärta som bankar och inget hellre vill än att bli lyssnad till, att jag inte vill jobba mot mig själv, ingen bestraffning i form av tankar som kränker min egen kropp. Förstår du? Kränka sig själv och låta sig kränkas av skönhetsdiktaturen? Och det på bekostad av vad? Av min frihet. Nej tack, det är det inte värt.

 

Inspiration till vad då?

Till dåligt självförtroende?

Till att jämföra sig med andra?

Jämföra sig med ett av samhället konstruerat ideal.

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

anki

Jag tror på ett liv före döden.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela