ankis blogg - reclaim the heart

Bröd utan mjöl

Publicerad 2010-10-07 13:49:58 i Lite sockerfritt,

Baka bröd utan mjöl? Går det? JA.
Det här brödet är gott och nyttigt och lätt och roligt att baka.

3 dl krossat eller helt linfrö
3 dl sesamfrö
2 matskedar Fiber Husk
2 teskedar bakpulver
1 ½ tesked örtsalt
1 matsked brödkryddor (fänkål, kummin eller anis – hela frön eller malda)
4 dl hackade paranötter 
250 g kesella 10% fett (en burk)
6 ägg

Mixa alla torra ingredienser förutom kryddor och de hackade nötterna med mixerstav.
Blanda i nötter, kryddor och de blöta ingredienserna. Blanda väl.
Klä en brödform med bakplåtspapper (obs! viktigt!) och fyll den med brödsmeten.
Jämna till ytan och grädda i nedre delen av ugnen på 175 grader i 80 minuter. (70 min räckte i våran ugn).

Kommentarer

Postat av: Maria

Publicerad 2010-10-07 21:51:02

Jag ska SÅ bara det där brödet! tack för receptet!

Postat av: Anki

Publicerad 2010-10-08 00:30:13

Yes, do it! Och så håller det sig så länge och mättar hela förmiddagen, (om intaget till frukost vill säga) :)...

Postat av: Caroline

Publicerad 2010-10-08 21:01:02

Nu fick jag en himla lust att baka eget bröd, så mycket godare. Tyvärr är det lite svårt att f¨tag på kesella i England.

Postat av: anki

Publicerad 2010-10-08 22:17:56

aha, men man kan använda ngt liknande, fromage blanche (fransk tjock yoghurt)...

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

anki

Jag tror på ett liv före döden.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela