ankis blogg - reclaim the heart

Mitt sanna väsen

Publicerad 2010-07-14 11:52:36 i Qvinnan,

Detta är inget nytt påkommet. Jag vet det! (Synd bara att det fortfarande är aktuellt.)



Föreställ dig en objektifierande bild av en kvinna med silikonbröst.


Och en bild på en skyld kvinna i burka.

Sen en avmagrad catwalkmodell. 180 cm, 50 kg.

Svårt? Nej. För du har sett det förr. Många gånger. Jag kunde googla fram de på tre sekunder.

Det är tre ganska extrema visioner om kvinnan, ofta förekommande . Tre idéer om vad en kvinna är.
Ge mig tre manliga motsvarigheter.

Svårt?

Kanske inte? Men svårare. Gång på gång får vi (både kvinnor och män) budskapet om hur vi ska se ut, uppträda och tänka. Genom film, reklam och media. Och då blir det nästan självklart för många tjejer att gotta sig 
diverse komplex tillsammans med väninnor, det kan nästintill ibland likna en tävling om vem som har mest celluliter eller hängigast bröst. 

När får vi vara i fred undrar jag?
När kommer den dagen då tjejer utgår från vilka de är egentligen innerst inne utan att låta sig påverkas av samhällets ideal eller pojkvänners eventuella önskningar? (Är du inte en sån pojkvän tar du heller inte åt dig.)

Här citeras några omslagstexter på tidningar riktade till tjejer, både svenska och engelska. Budskap som handlar om att vi inte duger som vi är. För vi vill ju inte duga, verkar det som? Eftersom vi köper tidningarna?

"Gör om mig special" /Amelia

"Tre metoders som slimmar" /Amelia

"Fixa formen på två veckor" / Vecko revyn

"Så får du honom att visa sina känslor" / Vecko revyn

"...Männes betyg på dina vanligaste raggmetoder" / COSMOPOLITAN

"Silkeslen på hela kroppen - Han kommer gå bananas!" / COSMOPOLITAN

"Dundersnygg. Så blir du fräsch från topp till tå" / FRIDA

"Så får du modellhy"/ FRIDA

"Gå ner 5 kg utan diet" / SOLO

"Superdieten som faktiskt funkar"/ SOLO

"Hur het är du?" / COSMOPOLITAN

"Sexigaste rumpan i stan - enklaste träningen ger dig lyftet" / COSMOPOLITAN

"Sex he craves" / COSMOPOLITAN Am. issue

"4 signs he's craving you" / COSMOPOLITAN Am. issue

"10 things guys crave in bed" / COSMOPOLITAN Am. issue

"How to keep your guy totally turned on buy you" / COSMOPOLITAN Am. issue



Med detta inlägg vill jag säga, att nej, vi är så långt ifrån jämlikhet vi kan komma. Trots att vi kvoterar och har oss, att löneskillnaderna mellan män och kvinnor uppmärksammas, att det finns fler kvinnor i ledande positioner, att pappor tar ut föräldraledighet. Trots det så är det någonstans inom oss det börjar. Eller slutar rentav. Om självkänsla inte finns, vad betyder då självförtroende? Vi måste visa, genom att vara vårat sanna väsen, att vi är redo för jämnlikhet. Det handlar om att aktivt ta ställning och den möjligheten finns hela tiden, varje dag...
















Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

anki

Jag tror på ett liv före döden.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela